Útvonalleírás

5 hegy
Körtúra a Gerecsében
Részletes útvonalleírás

A Művelődési házból kilépve, balra fordulva kezdjük utunkat. Mintegy 100m megtétele után balra fordulva követjük a szalagozást. FIGYELEM !! A 100-as úton fokozott figyelemmel keljünk át !! Rövidesen kisebb emelkedő után elérjük az alsógallai kálváriát, mely egyben az 1.EP.

A kálváriát elhagyva a szalagozást követjük.Üdülők,présházak,pincék mellett haladunk el,végül kiérünk a Panoráma útra,melyen balra fordulunk.
Az autópálya feletti hídon átkelve rögtön jobbra fordulunk, itt rátérünk a S█,K█ jelzésre.
A S█ jelzés egy idő után elkanyarodik balra és mi is ezt a jelzést követjük. Mintegy 200m megtétele után letérünk a jelzett útról és a szalagozást követve érjük el az 1.hegyet (Veres-hegy), mely egyben a 2.EP.

Utunkat a szalagozás mentén folytatjuk tovább. Rövidesen elérjük az imént elhagyott S█ jelzést,melyet a Kisréti vadászház egykori helyéig követünk. Itt becsatlakozik a S jelzés,melyen mi jobbra fordulunk. Ezen a jelzésen megyünk le a hegyről. Balról egy tisztáshoz érünk, melyet elhagyva utunkat balra, szalagozáson folytatjuk. Kisebb emelkedő után elérjük a K jelzést, melyen egyenesen haladunk tovább.
Mintegy 2km megtétele után letérünk a jelzésről és balra,szalagozást követve érünk fel a Pes-kő barlanghoz, mely a 3.EP. A barlanghoz kis ösvény vezet le,a pont a barlang előtt található.FOKOZOTT FIGYELEMMEL HALADJUNK !! Tériszonyosok csak kísérővel haladjanak!

Utunkat a szalagozás mentén folytatjuk tovább. Leérve a hegyről, elérjük a K jelzést,melyen mi jobbra fordulunk. Kb. 1200m megtétele után balra letérünk a K jelzésről és szalagozást követve érjük el ( a Tarján-Tata műúton fokozott figyelemmel keljünk át!!!) túránk következő állomását a Fekete-Kőt. 4.EP. A HOFFMANN-Pincében borkóstolóra is van lehetőség, frissítésként pogácsát és almát biztosítunk.

Utunkat továbbra a szalagozás mentén folytatjuk. Szántóföldek melletti kis ösvényeken haladunk a héregi pincesorig. A dombon átkelve beérünk Héregre.A főutat elérve megjelenik a P-jelzés melyen balra fordulunk és ezen haladva elérjük a temetői tisztást,mely egyben az 5.EP. Vizet vegyünk magunkhoz,mert nehéz emelkedők következnek.A ponton nápolyit biztosítunk.

Utunkat a Z jelzésen folytatjuk tovább. Meredek emelkedőn jutunk fel a Bánya-hegyre. Elérjük a K jelzést, melyen jobbra fordulunk. A tisztáson átkelve továbbra is a K jelzésen megyünk, egészen addig míg el nem érjük a K∆ jelzést, melyen  jobbra fordulva erős meredeken jutunk fel a Gerecse-tetőre, mely egyben a 6.EP. is. A pontot a geodéziai torony mellett jól látható helyen találjuk.

A pontot elhagyva továbbra is a K∆ jelzést követjük. Elhaladunk az átadó torony mellett,majd lefelé haladunk a murvás úton. Az út élesen elkanyarodik, mi a jelzést követve balra haladunk a Gerecse-üdülő irányába (a közeli útvillában a jobb oldali ágat választjuk) ahol elérjük a K jelzést. Ezen haladunk egyenesen, balra kerítés található, majd továbbhaladva elhaladunk a Sandl-hárs mellett.
Továbbra is a K jelzésen haladunk,egészen addig míg be nem csatlakozik a K+ jelzés. Ezen enyhén jobbra folytatjuk utunkat, melyen beérkezünk Tardosra. A faluközpontot elérve elhagyjuk a jelzést és utunkat a szalagozást követve jobbra a műúton Süttő irányába folytatjuk. Balról eltünnek a házak,és kis táblával jelöltük a Kálváriát,mely ugyan nem az útvonal része de mindenképpen megéri megnézni a csiszolt süttői márványból készük egyedi stációkat.
A Kálvária megtekintése után visszatérünk a műútra és azon folytatjuk utunkat a Malom-völgyi pihenőig, mely túránk 7.EP.-ja is egyben. Ez egyben egy frissítőpont is, ahol zsiroskenyeret/lilahagymát biztosítunk, és közkútból tudunk vízhez jutni. A Malom-völgyi pihenőnél van büfé is,ahol nagy választékban étel-ital vásárolható.

Miután megpihentünk utunkat a szalagozás mentén folytatjuk. A Bucsina-völgyön haladunk felfelé a Gorbára.Az útvonal esetenként köves,meredek, lassan óvatosan haladjunk. Találkozunk egy Z-jelzéssel,melyet csak rövid ideig követünk,de mi végig a szalagozás követve érjük el a 8.EP.-t a Gorba-tetőt.

Továbbra is a szalagozáson haladunk, visszatérünk az erdészeti útra. Tőlünk jobbra lesz egy útleágazás innen kb.50 méterre található a Gyenyiszka-barlang, mely mellett egy barlangászház is található.
Továbbra is a szalagozást követve elhaladunk egy tisztás mellett (kitáblázzuk az utat) ,mely a Sárkányrepülők kifutópályája. Innen csodás kilátás nyílik Tardosra, a Gerecsére és az alattunk lévő medencére.
Továbbhaladva leérünk a műútra.
Az úton fokozott figyelemmel !! átkelve elérjük a P jelzést (az első rövid szakaszt kiszalagozzuk,mert gyérek a jelzések). Ezen balra fordulunk és ezt a jelzést követjük.Az útvillákban figyeljük a jelzéseket,enyhén jobbra lefelé kell tartani. Mintegy 3km megtétele után elérjük a 9.EP.-t, ahol nápolyit és vizet kapunk.

Utunkat továbbra is a P jelzésen folytatjuk. Hosszabb emelkedő után érünk fel a tetőre,melyen folyamatosan követjük a P jelzést.Elhaladunk egy nagy rét mellett,becsatlakozik balról a S jelzés,de hamarosan el is megy jobbra.Mi folyamatosan a P jelzésen haladunk erősen lefelé.Egy széles erdészeti út keresztezi utunkat, ahol a P jelzést elhagyjuk. Túránkat az erdészeti úton egyenesen átkelve a P+ jelzésen folytatjuk tovább. Ezen leérünk a völgyön át egy tarvágásos nagy tisztás területre.Itt élesen balra fordulunk a P∆ jelzésen,majd 50m megtétele után jobbra fordulunk követve a jelzést. Ezen a meredeken érjük el a Ranzinger-kilátót ami a 10.EP.

A Kilátót elhagyva a szalagozást követve betérünk egy ösvényen és ezen jutunk el a Szelim-lyukhoz.A barlanghoz kis lépcső vezet,azon lemegyünk, bemegyünk a barlangba és egyenesen a sziklákon át hagyjuk el.Kiérünk a sziklaperemre,ahol balra a helyoldalon vezető kis úton haladunk a Turulhoz vezető lépcsőig.Utunk során Tatabánya nyugati irányába szép kilátás tárul elénk. A lépcsőt elérve azon balra felfelé haladunk, elérjük a Turult.Innen szintén a szalagokat követjük és a hegyoldalban vezető ösvényen jutunk le a hegyről. Erről az ösvénytől a város keleti részére és a Vértesre kapunk szép kilátást.Az ösvény,biztonságosan járható,de keskeny, fokozott figyelemmel haladjunk! Az ösvény alsó részén rövid,de nagyon meredek szakaszok vannak. Egymást segítve óvatosan közlekedjünk ! Elérjük a betonutat (Kőhegy-sétány),melyen balra fordulunk és ezt az utat követjük lefelé. Átmegyünk az autópálya alatt,majd egyből balra befordulunk egy kis lépcsős úton. Ezen vágighaladunk, majd kiérünk egy aszfaltozott útra,melyen balra fordulunk. Ezen haladunk,folyamatosan balra tartunk, utunkat szalagozás segíti.Rövidesen elérjük az egykori kis kőbányához vezető utat,melyen jobbra fordulunk.

Innen a szalagozást követve jutunk el a CÉL-ig. FIGYELEM !! A 100-as úton fokozott figyelemmel keljünk át !!

Reméljük jól érezted magad, GRATULÁLUNK!!!